Saturday 12 May 2012

Kaedah Mudah Beladiri Wanita #5 Pautan Kepala & Leher Belakang

Assalamualaikum wbh dan Salam Sejahtera

Wah! Teruja rasanya bila sebaik sahaja posting Kaedah Mudah Beladiri #4 mencapai 300 viewers dalam tempoh sehari. Mungkin ada kekurangan dari buah-buah yang saya paparkan. Sekadar perkongsian untuk rakan-rakan wanita dan adinda-adinda remaja yang terdedah dari ancaman.

Baiklah saya diaju dengan persoalan bagaimana sekiranya terjadi pautan ala-ala sleeper hold (macam dalam gusti). Sekiranya kaedah yang akan saya paparkan di bawah tidak mengikut fahaman apa itu 'sleeper hold' harap empunya soalan dapat tag gambarnya pada saya.

Dibawah ialah aksi perlahan untuk photo shooting mungkin kelihatan agak pelik atau aneh, oleh itu anda mungkin boleh mencubanya dengan kaedah lebih pantas. Bagi lelaki gunakan sepenuh tenaga yang merupakan kelebihan pada anda. Untuk wanita tumpukan pada aspek 'pematahan' untuk menyakitkan lawan.

Situasi : Leher dan kepala dipaut dari belakang


1- Mangsa dipaut pada kepala dan leher. Menyebabkan kesukaran bernafas dan agak tercekik. Pautan terasa kuat kerana penyerang memaut tangannya dengan kemas menyebabkan kita rasa terkunci. Jangan Panik.

Gambar 2A

Gambar 2B

2- Segera dapatkan jari dari kedua tangan yang memaut leher dan kepala anda. Sekuat dan sepantas yang mampu, tarik ke arah belakang untuk patahkan jari tersebut.

Gambar 3A

Gambar 3B

3-Setelah patahkan jari dan penyerang dalam keadaan terkejut dan kesakitan, segera pusingkan badan anda dan hentak siku di bawah ketiak/lengan. Disitu terdapat pelbagai otot dan urat. Hentakan yang kuat akan memberikan impak kedua kepada penyerang.

4-Segera memeberikan serangan balas dengan hentakan siku kedua pada hulu hati. Bagi menambah lagi serangan untuk melemahkan lawan, anda boleh secara pantas memberi tumbukan (Tubi Jantan) pada muka (hidung) atau halkum lawan dengan menggunakan tubi betina. (Sila rujuk pada yang faham apa itu Tubi Betina). Sekiranya pihak lawan jatuh, anda boleh memberi hentakan pada muka atau kemaluan dengan menggunakan tumit. 

5-Jangan lupa, sebaik sahaja penyerang jatuh, segera dapatkan bantuan atau jerit dapatkan pertolongan.

Selamat Mencuba! Terima Kasih.




1 comment:

  1. Iron Plated Plated Plated Plated Aluminum Plated Iron Plated
    Iron Plated 2018 ford fusion hybrid titanium Plated Aluminum Plated Aluminum titanium jewelry piercing Plated Aluminum Plated Steel Plated Aluminum Plated Copper Plated Plastic how much is titanium worth Plated Steel venza titanium glow Plated Iron Plated Bronze Plated Silver Plated Gold Plated $14.00 · titanium eyeglasses ‎In stock

    ReplyDelete