Tuesday 17 April 2012

Cabaran Mencipta Pelebat & Pecah Pukul Kreatif

Assalamualaikum wbh...

Apa khabar sekalian warga jemaah persilatan Gayong Ma'arifat Malaysia? Bagaimanakah dengan pembelajaran gelanggang anda? Adakah anda masih bergelanggang? Jika Ya, di manakah tahap pembelajaran anda? Adakah makin memingkat? mendatar? sudah mendapat kefahaman atau sudah 'masak' dengan permainan?

Pembelajaran Cindai Kuning pelangi Biru 1 telah dikemaskinikan dengan menggabungkan silibus CKPB1/2/3. Tahap 1, Tahap 2 dan Tahap 3 yang kita pelajari bukan saja memerlukan PENGHAFALAN DEMI PENGHAFALAN.  Penghafalan teknik tubi, taji, pecah pukul, rahsia langkah, tangkisan, kincir siku dan sebagainya memerlukan kefahaman dari segi aplikasi dalam beladiri. Bagi meraih kefahaman, LATIHAN RENCAH perlu kerap dilakukan. Rencah bukan sahaja melatih daya kefahaman teknik serangan / tangkisan tetapi yang paling penting ia akan mewujudkan REFLEKS / LATAH.

Cabaran buat anak-anak gelanggang, anda bolehlah mencuba MENCIPTA PELEBAT KREATIF bgi melatih kefahaman penggunaan teknik yang telah anda pelajari. Kongsikan bersama-sama rakan dan mintalah pandangan serta panduan daripada Gurulatih Gelanggang bagi memastikan anda betul-betul faham apa yang anda lakukan semasa mencipta Pelebat Kreatif dan Pecah Pukul.


Selamat Mencuba!


No comments:

Post a Comment